Wonen

Zelf verhuizen

Het volledig zelf regelen van je verhuizing is uiteraard veel goedkoper dan uitbesteden aan een verhuisbedrijf. Het nadeel is echter dat het tijd kost. Bovendien is bijvoorbeeld tijdens het zelf verhuizen niet altijd alles automatisch verzekerd.

Als je zelf gaat verhuizen is het zaak om de dag goed voor te bereiden. Dit betekent dat het inpakken, het regelen van de hulptroepen en het regisseren van de verhuisdag veel tijd gaat kosten. En tijd is een schaars goed tegenwoordig.

Kosten

Als de voornaamste reden voor het zelf verhuizen het budget is, maak dan juist even een begroting. Hou rekening met de huur van de verhuiswagen en de kosten voor verhuisdozen en andere accessoires (lift, dekens, steekwagen etc.). Daarnaast heb je voor je verhuisploeg catering nodig. Voor, tijdens en na de verhuizing kun je er van uitgaan dat ze honger hebben. Want verhuizen is hard werken.

Naast de reeds vermelde kosten, moet je misschien nog rekening houden met parkeergeld, brandstofkosten. Wellicht heb je het plan om iedereen die helpt wat leuks mee te geven.

Dé dag

Een goede verhuisdag is een dag die vroeg begint. Maak eerst een duidelijke planning en rolverdeling. Zorg ervoor dat iedereen weet hoe je de verschillende dozen kunt koppelen aan de verschillende ruimtes in je nieuwe huis.

Een goed middel hiervoor is het werken met verschillende kleuren. Iedere doos die vanuit de vrachtwagen direct op de juiste plek terecht komt, scheelt veel gesjouw na afloop.

Wijs ook iemand aan (doe het als het even kan zelf) die op de nieuwe stek de regie voert. Een paar mensen laden de spullen uit de wagen, twee speciaal daarvoor aangewezen mensen beginnen direct met het in elkaar zetten van bijvoorbeeld het bed en eventueel wat kasten. Zo ben je er in ieder geval zeker van dat je ’s avonds lekker kunt slapen. De rest vind je de volgende dag wel.

Wat heb ik nodig

De moeilijkste vraag. Hoeveel dozen, hulptroepen, verhuiswagens en tijd heb je nodig? Tel bij je verhuisdozen alle spullen op die niet in dozen gaan, zoals banken, kasten etc. en je komt tot een redelijke schatting van het volume. Een redelijke inschatting van je verhuisvolume kun je online berekenen via verhuisprijs.nl. Een handige manier om je spullen op te slaan is door deze op pallets te plaatsen. Vaak zijn deze voor een klein bedrag op te halen bij een lokale pallethandel.

Als je dat weet, kun je een vrachtwagentje gaan huren. Doe dit ruim van tevoren om te voorkomen dat ze niet meer precies die wagen beschikbaar hebben die jij zoekt. Vaak moet je dan een kleinere nemen, waardoor je wellicht twee keer moet rijden, of een grotere, wat zorgt voor nodeloze kosten. Vraag of ze er ook een stapel verhuisdekens in doen, die zijn (meestal) gratis, en voorkomen beschadigingen.

Bron: http://wonentrends.nl/